Tentoonstelling 'Joan Seyferth - Keramische reliëfs en plastieken' in Nederlands Tegelmuseum
In bijna manshoge reliëfs en grote, holgeboetseerde plastieken geeft keramiste Joan Seyferth haar
vaak tegendraadse visie op het rollenpatroon van man en vrouw. En heel vaak verwerkt zij
diermotieven in een aanvullende symbolische rol. Kenmerkend is verder voor de nu precies 40 jaar
in het Oostgroningse Vriescheloo werkende kunstenares dat zij zich graag voor haar vertellingen
verplaatst naar verre culturen. Doorbreken deed zij vanaf 1983 met haar Chinese krijgerproject,
allerwegen gehuldigd als de eerste, vrije bewerking in Europa van het sinds 1974 in Xian opgegraven
dodenleger. Haar uit meerdere keramische delen opgebouwde krijgers gaf zij een gevoel ven
beweging en ook gelaatsexpressie mee. Vanaf 1985 kreeg zij de mogelijkheid om in de
aardewerkfabriek van Royal Goedewaagen in Nieuw Buinen haar grote beelden in enen te laten
stoken. Plastieken die zij, afwijkend van de traditionele, westerse keramiek, met olieverf beschilderde.