Museum MORE en de collectie

Museum MORE
Bron

Museum MORE is gevestigd in het voormalige gemeentehuis in Gorssel. Het is het grootste museum voor modern realisme. Er zijn werken te zien van toonaangevende modern realistische topkunstenaars, zoals grootmeesters Carel Willink, Pyke Koch, Jan Mankes en Charley Toorop. Museum MORE is een initiatief van Hans Melchers die de kunstcollectie een thuis wilde geven in de Achterhoek. Naast de eigen collectie zijn er voortdurend wisselende tentoonstellingen te zien. Vanaf 27 juni 2017 opent MORE een tweede locatie in Kasteel Ruurlo. Dit zal het monumentale decor vormen voor de Willink-collectie.

Kunst & Design  Kunst & Design Moderne kunst

Museum MORE
Hoofdstraat 28
7213 CW Gorssel
Advertentie

Bezoekersinformatie Museum MORE

Openingstijden

Maandag Gesloten
Dinsdag
10:00 – 17:00
Woensdag
10:00 – 17:00
Donderdag
10:00 – 17:00
Vrijdag
10:00 – 17:00
Zaterdag
10:00 – 17:00
Zondag
10:00 – 17:00

Open op Goede Vrijdag, Tweede Kerstdag, Eerste & Tweede Paasdag, Hemelvaart, Eerste & Tweede Pinksterdag

Gesloten op Eerste Kerstdag, Nieuwjaarsdag en Koningsdag

Afwijkende openingstijd, sluiting om 16.00 uur op 5, 24 en 31 december

Toegangsprijzen

0 – 5Gratis
6 – 18€ 10,00
19+€ 15,00
MuseumkaartGeldig
CJP-pas€ 10,00
ICOMGratis

Faciliteiten

Rolstoel­toegankelijk
Museum­winkel
Parkeer­plaats
Koffie
Creditcard
Restaurant

Locatie & Kaart

Hoofdstraat 28, Gorssel

Ontdek alle musea in Gorssel

Recensies van Museum MORE

Er zijn 8 beoordelingen van Museum MORE.

  • Karel
    Karel • 28 aug. 2021

    Het leuke van museum More is dat je er kennis maakt met kunstenaars die je nog niet kende. Deze keer is dat Konrad Klapheck (Düsseldorf, 1935). Hij schildert, etst en tekent en was kunstprofessor aan de academie van Düsseldorf. Zijn werk beweegt zich tussen surrealisme en popart in. Aanvankelijk schildert hij voorwerpen, machines, gebruiksvoorwerpen die tot leven lijken te komen. En waar altijd wel iets mee aan de hand is, als je goed kijkt. Opmerkelijk detail: deze apparaten lijken op echte typemachines, strijkijzer of noem het maar op. Maar Klaphecks apparaten heeft hij zelf met nauwkeurige precisie bedacht. Als een wiskundige ontwerpt hij zijn machine eerst als een bouwtekening en als het ontwerp klaar is, ontstaat die bedachte machine in de wereld van verf en terpentijn. Later worden het mensen die zich als machines bewegen. Of waren het nou toch machines vermomd als mensen? In zijn latere periode ondernemen die mensen tamelijk explicitiete erotische acties. Kortom: Klaphecks werk is het waard om goed bekeken te worden. Opnieuw een verrassende kennismaking met een onontdekte kunstenaar in museum More.

    Bezocht op 27 aug. 2021

  • Karel
    Karel • 30 jun. 2020

    De in 1889 geboren Jan Mankes overleed precies honderd jaar geleden op 23 april 1920 aan tbc. Slechts 31 jaar oud. Hij liet een klein maar ongeëvenaard oeuvre na. Zijn onderwerpen vond hij altijd dicht bij zichzelf in de buurt. De landschappen in en rond De Knipe bij Herenveen. De natuur dichtbij huis was een grote inspiratiebron, vogels, muizen, konijnen, bloemen, bomen, landschappen maar ook de mensen rondom hem. Zijn ouders, zijn vrouw Annie Zernike (Nederlands eerste vrouwelijke predikant), kinderen in zijn omgeving, hij laat daarin zien dat hij ook een groot portrettist was. Zijn broze gezondheid dwong hem om zijn onderwerpen vlakbij te zoeken en daarmee schildert hij een prachtig beeld van een voorbije tijd. Zijn verstilde stijl geeft zijn werk een buitenaardse schoonheid waar je uren naar kunt blijven kijken en jezelf helemaal in kunt verliezen. Opvallend in deze expositie is het relatief grote aantal werken uit particulier bezit. Begin dit jaar werd in een particuliere collectie zomaar een nieuw werk ontdekt: een akker met lelies. De eigenaresse verkreeg het uit een erfenis van haar oma en meldde zich bij de directeur van museum More met de vraag of hij het eens wilde bekijken en beoordelen. De onnavolgbare techniek van Mankes was onmiskenbaar. Nu is dit geweldig mooie schilderij in More te zien. Je zult zoiets maar van je oma erven! Het is te mooi om verborgen te blijven dus het is maar goed dat het nu in een museum hangt, voor iedereen zichtbaar.

    Bezocht op 18 jun. 2020

  • Karel
    Karel • 10 feb. 2019

    Noem bekende Zwitserse kunstenaars. Alberto Giacometti kent iedereen. Paul Klee en Jean Tingeluy zijn ook geen onbekende namen, maar dan houdt het wel zo’n beetje op. Museum More stelt ons nu de vier Zwitsere broers Barraud voor. Het museum noemt ze wellicht Zwitserlands best bewaarde geheim. De broers werkten in de jaren 20 en 30 nauw met elkaar samen. Charles (1897), François (1899), Aimé (1902) en Aurèle (1903) komen uit een eenvoudig gezin uit La Chaux-de-Fonds in de Zwitserse Jura. Vader en moeder waren graveurs van horlogekasten en pa was een begenadigd etser, er is ook nog een zus die heel goed hoeden kon maken. Kortom gevoel voor kunst was in huize Barraud volop aanwezig en de ouders legden hun kinderen niets in de weg. Daardoor konden de jongens een opleiding aan de kunstacademie volgen. De broers hebben allemaal een eigen stijl maar de overeenkomst is het realisme waarin zij zich uitdrukken. De overeenkomst met mensen als Willink of Koch is onmiskenbaar. Wat ook een overeenkomst is, is de melancholie die uit de werken spreekt. Het is allemaal tamelijk verstild en bijna contemplatief. François steekt er wel het meest boven uit, maar Charles heeft weer een heel eigen zachtere toets die neigt naar figuratief expressionisme. Zo zie je maar, er valt nog altijd wat te ontdekken. Met dank aan museum More, nog te zien t/m 12 mei.

    Bezocht op 9 feb. 2019

  • W
    willem3 • 20 jun. 2018

    Twee sterren voor de omgeving, mooi verzorgd. Eén saaie ster voor de collectie, voorspelbaar en zoals hierboven benoemd 'herkenbaar', dwz geen plek voor nieuwsgierige kunstliefhebbers van deze tijd.

    Bezocht op 16 jun. 2018

  • Peter
    Peter • 8 dec. 2016

    Bij deze beoordeling is geen recensie geschreven.

  • K
    Kaz • 15 aug. 2016

    Het gebouw en de ligging van dit museum zijn prachtig. Voorafgaand aan ons bezoek hebben we heerlijk geluncht bij Loetje (beide panden zijn in handen van dezelfde eigenaar), dat naast het museum zit. Het museum zelf heeft overigens ook een gezellig uitziende brasserie. Alleen al het lopen door het gebouw, met hoge en grote zalen met veel glas, is een bezoek waard. De werken die te zien zijn in de verschillende zalen zijn erg interessant. Met name de bovenverdieping die geheel gewijd is aan Rein Draijer sprak mij erg aan, daar dit de eerste tentoonstelling is waarbij zoveel van zijn werken bij elkaar te zien zijn. MORE is zeker een bezoek waard!

    Bezocht op 14 aug. 2016

  • Frans
    Frans • 20 mei 2016

    Dit museum kan vergelijkingen met andere musea glansrijk doorstaan. Het gebouw is licht en ruim en als je de schilderijen ziet is het een verrassing van herkenning. Nederlandse schilderijen die je kent uit de boeken zoals Charlie Toorop, Carel Willink, Jan Mankes en Pyke Koch hangen daar gewoon. Dezelfde ervaring die ik had in het MOMA in New York met de grote beroemdheden van de 20e eeuw zoals Picasso, Matisse, Kahlo en Dali. De zalen zijn ruim en er is weinig dat je afleidt van de vele schilderijen die er zijn. Aan de voorzijde is een groot café restaurant met voldoende plek en met mooi weer kun je ook buiten zitten. Het was niet druk, dus je kunt dan echt genieten. Een aanrader !

    Bezocht op 19 mei 2016

  • Geaggregeerde beoordeling

    Deze beoordeling is gebaseerd op de waardering van dit museum op verschillende andere platformen.

Schrijf een recensie

Jouw recensie helpt anderen meer te weten te komen over goede en minder goede musea. Heb je Museum MORE bezocht? Schrijf dan hieronder je recensie! Lees voor het schrijven eerst de inhoudsrichtlijnen door.

Log in of maak gratis een account aan om Museum MORE te beoordelen.