Museum MORE en de collectie

Museum MORE
Bron

Museum MORE is gevestigd in het voormalige gemeentehuis in Gorssel. Het is het grootste museum voor modern realisme. Er zijn werken te zien van toonaangevende modern realistische topkunstenaars, zoals grootmeesters Carel Willink, Pyke Koch, Jan Mankes en Charley Toorop. Museum MORE is een initiatief van Hans Melchers die de kunstcollectie een thuis wilde geven in de Achterhoek. Naast de eigen collectie zijn er voortdurend wisselende tentoonstellingen te zien. Vanaf 27 juni 2017 opent MORE een tweede locatie in Kasteel Ruurlo. Dit zal het monumentale decor vormen voor de Willink-collectie.

Kunst & Design Kunst & Design Moderne kunst

Museum MORE
Hoofdstraat 28
7213 CW Gorssel

Bezoekersinformatie Museum MORE

Openingstijden

Maandag Gesloten
Dinsdag
10:00 – 17:00
Woensdag
10:00 – 17:00
Donderdag
10:00 – 17:00
Vrijdag
10:00 – 17:00
Zaterdag
10:00 – 17:00
Zondag
10:00 – 17:00

Open op Goede Vrijdag, Tweede Kerstdag, Eerste & Tweede Paasdag, Hemelvaart, Eerste & Tweede Pinksterdag

Gesloten op Eerste Kerstdag, Nieuwjaarsdag en Koningsdag

Afwijkende openingstijd, sluiting om 16.00 uur op 5, 24 en 31 december

Toegangsprijzen

0 – 11Gratis
12 – 18€ 8,50
19+€ 19,50
MuseumkaartGeldig
ICOMGratis

Faciliteiten

Rolstoel­toegankelijk
Museum­winkel
Parkeer­plaats
Koffie
Creditcard
Restaurant

Locatie & Kaart

Hoofdstraat 28, Gorssel

Ontdek alle musea in Gorssel

Recensies van Museum MORE

Er zijn 11 beoordelingen van Museum MORE.

  • Apollo's Insights AI-Generated

    Museum MORE in Gorssel, Nederland, is een opmerkelijke instelling gewijd aan Modern Realisme in de Nederlandse kunst. Het museum toont een uitgebreide collectie realistische schilderijen uit de 20e eeuw en biedt bezoekers een volledig beeld van deze belangrijke artistieke stroming.

    De sterke punten van het museum liggen in de goed samengestelde tentoonstellingen en de kwaliteit van de tentoongestelde kunstwerken. Veel bezoekers waarderen de diverse reeks Nederlandse realistische schilders die vertegenwoordigd zijn, van gevestigde namen tot minder bekende kunstenaars. De ruime, lichte zalen bieden een ideale setting om de kunst te bekijken, waardoor elk stuk goed tot zijn recht komt.

    Het gebouw zelf, een mix van moderne architectuur met een historische villa, wordt geprezen om zijn ontwerp en hoe het de kunstwerken aanvult. De omliggende tuinen en het beeldenpark dragen bij aan de algehele ervaring en bieden een aangename buitenruimte om te verkennen.

    Hoewel de meeste recensies positief zijn, vermelden sommige bezoekers dat het museum wellicht interessanter is voor degenen die al bekend zijn met of bijzonder geïnteresseerd zijn in het Nederlandse realisme. Enkelen merken op dat aanvullende context of informatie over de kunstwerken de ervaring voor casual bezoekers zou kunnen verbeteren.

    Het café van het museum krijgt gemengde beoordelingen, waarbij sommigen de kwaliteit van het eten en de aangename sfeer prijzen, terwijl anderen het ietwat te duur vinden.

    Over het algemeen staat Museum MORE goed aangeschreven vanwege zijn gerichte collectie, de prachtige omgeving en zijn bijdrage aan het behoud en de presentatie van een belangrijk aspect van de Nederlandse kunstgeschiedenis. Het biedt een kwaliteitsvolle ervaring voor kunstliefhebbers en degenen die het Modern Realisme diepgaand willen verkennen.

    Lees meer…

  • Karel
    Karel • 6 sep 2024

    In museum More in Gorssel is het zon, zand en zee wat de klok slaat. Met het thema Licked by the waves geeft het museum ruimte aan hedendaagse kunstenaars om hun visie te geven op het thema baders. De expositie op de begane grond ‘Aan het water’ sluit daarbij aan met 50 werken uit de collectie die een ode aan het water brengen. Voor Licked by the waves is een aantal moderne kunstenaars met de specifieke opdracht van More aan de slag gegaan. Zoals dat gaat lukt dat de een beter dan de ander. Het resultaat is hoie dan ook aan afwisselende expositie met een vermakelijke waaier aan hoe de golven, zand en zon de kunstenaar inspireerden. Mattheus Hansel heef goed naar Jeroen Bosch gekeken met een toefje Carel Willink.Het resultaat is een werk waar je naar blijft kijken omdat er zo veel te ontdekken is. Falk Fernegross pept je humeur op met zijn werk waarin een jongetje naar een mooie baadster kijkt. Hoe dat jongetje zich voelt mag je zelf invullen.

    Aan het water sluit mooi aan op het thema. We zien een diversiteit aan interpretaties van water. Water dat in ons waterrijke land schilders toen en nu blijft inspireren. Het is verrassend en leerzaam te zien hoe water zich op oneindig veel manieren aan het oog van de kunstenaar openbaart en hoe deze daar op net zo talloos vele manieren vorm aan geeft. Bijvoorbeeld het blauwe impressionistische werk met gele stippen van Marian Plug, het zonlicht spat ervan af. Ook de plompenbladeren in de vijver zijn van haar, de grote impressionist Monet moet wel haar inspiratie zijn geweest. De meteorologische zomer mag ten einde zijn, in More kun je nog even door zomeren.

    Bezocht op 4 sep 2024

  • Karel
    Karel • 15 jun 2023

    Als trekpleister geldt nu de expositie Naïef realisme, van Rousseau tot Grandma Moses in museum MORE. Henri Rousseau is wel de meest bekende schilder van deze stijl en feitelijk de grondlegger ervan. De aantrekkingskracht van deze kunstvorm is de toegankelijkheid, ongekunsteldheid en het idee dat iedereen kunstenaar kan zijn. Wat Joseph Beuys in de jaren zestig nog eens herhaalde toe hij zei “jeder Mensch ist einen Künstler”. Dat is tegelijk ook het zwakke punt van naïef realisme. Naast Rousseau zien we een selectie van Amerikaanse kunstenaars als Morris Hirschfield, Grandma Moses, John Kane en Horace Pippin. Naïef betekent kinderlijk, argeloos. Welnu, kinderlijk komt deze kunst zeker over. Menig toeschouwer zal denken ‘dat kan ik ook’. Zo ver wil ik niet gaan, maar wat maakt nu dat de ene naïeve kunstenaar hogelijk gewaardeerd wordt en museale aandacht krijgt en vele anderen niet? Ik heb het antwoord ook niet. Eerlijk gezegd zag ik menig schilderij waar ik bij een kringloopwinkel zo aan voorbij gelopen zou zijn. Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak. Opvallend vond ik vooral Morris Hirschfield. Zij werk is in zijn naïviteit in ieder geval origineel en vernieuwend. Dat vind ik belangrijke toegevoegde waarde aan kunst. Afgezien van iets wel of niet mooi vinden is het reuze boeiend om met deze kunstvorm in aanraking te komen. En dat is in ieder geval waar Museum More met deze expositie in is geslaagd.

    Bezocht op 14 jun 2023

  • Karel
    Karel • 19 mrt 2022

    Eindelijk weer naar een museum. Dinsdag 1 maart was het zover. Tsjecho-Slowaaks realisme in museum More. Het betreft hier een collective uit de periode 1918-1945 toen Tsjechië en Slowakije nog één natie waren na de eerste wereloorlog. Het voormalige Bohemen was onderdeel geweest van het Habsburgse rijk en ging nu op zoek naar eigen culturele uitingen. Heribert Fisching-Gelsing (de bellenblazende jongen), Ilona Singer-Weinberger (meisje met de gouden regen) of Richard Schrötter (landschap in Krajina), het zijn namen die ons in het westen niet veel zeggen. Toch zijn zij belangrijk voor de ontwikkeling van een cultureel bewustzijn in de nieuwe landen. Het nieuwe land was een mengelmoes van bevolkingsgroepen, Duitsers, Joden, Slowaken, Tsjechen, maar ook Hongaren en zij brachten allemaal iets in van hun culturele identiteit. Wat hen bond is dat nieuwe land en hun zoektocht naar een nieuwe culturele uitingsvorm. Fabrieken, landschappen, mensen. De expositie is nou niet echt een hoogtepunt van absolute topwerken maar geeft wel een tijdsbeeld van een land in wording en daarom alleen al is de expositie een bezoekje waard.

    Bezocht op 1 mrt 2022

  • Karel
    Karel • 28 aug 2021

    Het leuke van museum More is dat je er kennis maakt met kunstenaars die je nog niet kende. Deze keer is dat Konrad Klapheck (Düsseldorf, 1935). Hij schildert, etst en tekent en was kunstprofessor aan de academie van Düsseldorf. Zijn werk beweegt zich tussen surrealisme en popart in. Aanvankelijk schildert hij voorwerpen, machines, gebruiksvoorwerpen die tot leven lijken te komen. En waar altijd wel iets mee aan de hand is, als je goed kijkt. Opmerkelijk detail: deze apparaten lijken op echte typemachines, strijkijzer of noem het maar op. Maar Klaphecks apparaten heeft hij zelf met nauwkeurige precisie bedacht. Als een wiskundige ontwerpt hij zijn machine eerst als een bouwtekening en als het ontwerp klaar is, ontstaat die bedachte machine in de wereld van verf en terpentijn. Later worden het mensen die zich als machines bewegen. Of waren het nou toch machines vermomd als mensen? In zijn latere periode ondernemen die mensen tamelijk explicitiete erotische acties. Kortom: Klaphecks werk is het waard om goed bekeken te worden. Opnieuw een verrassende kennismaking met een onontdekte kunstenaar in museum More.

    Bezocht op 27 aug 2021

  • Karel
    Karel • 30 jun 2020

    De in 1889 geboren Jan Mankes overleed precies honderd jaar geleden op 23 april 1920 aan tbc. Slechts 31 jaar oud. Hij liet een klein maar ongeëvenaard oeuvre na. Zijn onderwerpen vond hij altijd dicht bij zichzelf in de buurt. De landschappen in en rond De Knipe bij Herenveen. De natuur dichtbij huis was een grote inspiratiebron, vogels, muizen, konijnen, bloemen, bomen, landschappen maar ook de mensen rondom hem. Zijn ouders, zijn vrouw Annie Zernike (Nederlands eerste vrouwelijke predikant), kinderen in zijn omgeving, hij laat daarin zien dat hij ook een groot portrettist was. Zijn broze gezondheid dwong hem om zijn onderwerpen vlakbij te zoeken en daarmee schildert hij een prachtig beeld van een voorbije tijd. Zijn verstilde stijl geeft zijn werk een buitenaardse schoonheid waar je uren naar kunt blijven kijken en jezelf helemaal in kunt verliezen. Opvallend in deze expositie is het relatief grote aantal werken uit particulier bezit. Begin dit jaar werd in een particuliere collectie zomaar een nieuw werk ontdekt: een akker met lelies. De eigenaresse verkreeg het uit een erfenis van haar oma en meldde zich bij de directeur van museum More met de vraag of hij het eens wilde bekijken en beoordelen. De onnavolgbare techniek van Mankes was onmiskenbaar. Nu is dit geweldig mooie schilderij in More te zien. Je zult zoiets maar van je oma erven! Het is te mooi om verborgen te blijven dus het is maar goed dat het nu in een museum hangt, voor iedereen zichtbaar.

    Bezocht op 18 jun 2020

  • Karel
    Karel • 10 feb 2019

    Noem bekende Zwitserse kunstenaars. Alberto Giacometti kent iedereen. Paul Klee en Jean Tingeluy zijn ook geen onbekende namen, maar dan houdt het wel zo’n beetje op. Museum More stelt ons nu de vier Zwitsere broers Barraud voor. Het museum noemt ze wellicht Zwitserlands best bewaarde geheim. De broers werkten in de jaren 20 en 30 nauw met elkaar samen. Charles (1897), François (1899), Aimé (1902) en Aurèle (1903) komen uit een eenvoudig gezin uit La Chaux-de-Fonds in de Zwitserse Jura. Vader en moeder waren graveurs van horlogekasten en pa was een begenadigd etser, er is ook nog een zus die heel goed hoeden kon maken. Kortom gevoel voor kunst was in huize Barraud volop aanwezig en de ouders legden hun kinderen niets in de weg. Daardoor konden de jongens een opleiding aan de kunstacademie volgen. De broers hebben allemaal een eigen stijl maar de overeenkomst is het realisme waarin zij zich uitdrukken. De overeenkomst met mensen als Willink of Koch is onmiskenbaar. Wat ook een overeenkomst is, is de melancholie die uit de werken spreekt. Het is allemaal tamelijk verstild en bijna contemplatief. François steekt er wel het meest boven uit, maar Charles heeft weer een heel eigen zachtere toets die neigt naar figuratief expressionisme. Zo zie je maar, er valt nog altijd wat te ontdekken. Met dank aan museum More, nog te zien t/m 12 mei.

    Bezocht op 9 feb 2019

  • W
    willem3 • 20 jun 2018

    Twee sterren voor de omgeving, mooi verzorgd. Eén saaie ster voor de collectie, voorspelbaar en zoals hierboven benoemd 'herkenbaar', dwz geen plek voor nieuwsgierige kunstliefhebbers van deze tijd.

    Bezocht op 16 jun 2018

  • Peter
    Peter • 8 dec 2016

    Bij deze beoordeling is geen recensie geschreven.

  • K
    Kaz • 15 aug 2016

    Het gebouw en de ligging van dit museum zijn prachtig. Voorafgaand aan ons bezoek hebben we heerlijk geluncht bij Loetje (beide panden zijn in handen van dezelfde eigenaar), dat naast het museum zit. Het museum zelf heeft overigens ook een gezellig uitziende brasserie. Alleen al het lopen door het gebouw, met hoge en grote zalen met veel glas, is een bezoek waard. De werken die te zien zijn in de verschillende zalen zijn erg interessant. Met name de bovenverdieping die geheel gewijd is aan Rein Draijer sprak mij erg aan, daar dit de eerste tentoonstelling is waarbij zoveel van zijn werken bij elkaar te zien zijn. MORE is zeker een bezoek waard!

    Bezocht op 14 aug 2016

  • Frans
    Frans • 20 mei 2016

    Dit museum kan vergelijkingen met andere musea glansrijk doorstaan. Het gebouw is licht en ruim en als je de schilderijen ziet is het een verrassing van herkenning. Nederlandse schilderijen die je kent uit de boeken zoals Charlie Toorop, Carel Willink, Jan Mankes en Pyke Koch hangen daar gewoon. Dezelfde ervaring die ik had in het MOMA in New York met de grote beroemdheden van de 20e eeuw zoals Picasso, Matisse, Kahlo en Dali. De zalen zijn ruim en er is weinig dat je afleidt van de vele schilderijen die er zijn. Aan de voorzijde is een groot café restaurant met voldoende plek en met mooi weer kun je ook buiten zitten. Het was niet druk, dus je kunt dan echt genieten. Een aanrader !

    Bezocht op 19 mei 2016

  • Geaggregeerde beoordeling

    Deze beoordeling is gebaseerd op de waardering van dit museum op verschillende andere platformen.

Schrijf een recensie

Jouw recensie helpt anderen meer te weten te komen over goede en minder goede musea. Heb je Museum MORE bezocht? Schrijf dan hieronder je recensie! Lees voor het schrijven eerst de inhoudsrichtlijnen door.