Bron
29 mrt 2025 – 31 aug 2025

Tentoonstelling 'Meiro Koizumi | THEATERS OF LIFE' in De Pont Museum

Vanaf 29 maart 2025 presenteert De Pont THEATERS OF LIFE, de eerste grote solotentoonstelling van de internationaal geprezen Japanse kunstenaar Meiro Koizumi (1976) in Nederland. Koizumi, een van de meest vooraanstaande hedendaagse kunstenaars uit Japan, onderzoekt in zijn werk thema’s als nationalisme, machtsverhoudingen en de rol van collectief geheugen. Tegelijkertijd stelt hij vragen over de plaats van het menselijk lichaam in een wereld die steeds virtueler en technologisch gedreven wordt. Hoe beïnvloeden innovaties zoals kunstmatige intelligentie en biotechnologie ons begrip van leven, individualiteit en identiteit?

Deze omvangrijke tentoonstelling biedt een volledig overzicht van Koizumi’s veelzijdige artistieke praktijk: van grootschalige video-installaties en tekeningen tot Virtual Reality (VR) en Artificial Intelligence (AI) projecten. Daarnaast toont de tentoonstelling een reeks nieuwe sculpturen, waaronder de recente serie Altars, waarmee Koizumi het spanningsveld tussen mens en technologie tastbaar maakt.


Persoonlijke en collectieve herinneringen in video-installaties

Koizumi is internationaal bekend om zijn aangrijpende video-installaties, waarin hij re-enactments en geënsceneerde situaties gebruikt om sociale en politieke vraagstukken te verkennen. Zijn werk raakt aan thema’s zoals het Japanse collectieve geheugen en de psychologische impact van oorlogservaringen.

Een van de kernwerken in de tentoonstelling is de driekanaals video-installatie The Angels of Testimony (nieuw in de collectie van het De Pont museum), waarin Koizumi een indringend gesprek vastlegt met Hajime Kondo, een voormalig Japanse soldaat die terugblikt op zijn oorlogsdaden tijdens de Chinees-Japanse oorlog. Het werk verweeft persoonlijke en collectieve pijn en onderzoekt hoe onverwerkte schuld en schaamte doorgegeven worden aan volgende generaties.

De Engelse kunstcriticus Adrian Searle schreef over deze installatie in The Guardian:
"Koizumi’s installatie overweldigt alles (...). Ik wilde wegkijken, maar kon het niet. Dit moeilijke werk blijft nog steeds bij me.”

Meer informatie

De Pont Museum