Tentoonstelling 'Mikhail Karasik - Color is Optics' in Van Abbemuseum
“In visual perception a color is almost never seen as it really is – as it physically is. This fact makes color the most relative medium in art. In order to use color effectively it is necessary to recognize that color deceives continually.” Josef Albers, Interaction of Color.
Vanaf 2 juni is in de bibliotheek van het Van Abbemuseum een tentoonstelling te zien gewijd aan het werk van de Russische kunstenaar Mikhail Karasik (1953). Het specialisme van Karasik is grafiek en met name het gelithografeerde kunstenaarsboek. Het uitgangspunt van deze tentoonstelling is een serie grafiekbladen die hij maakte naar aanleiding van een handboek over kleurtheorie van de Russische componist en beeldend kunstenaar Mikhail Matjoesjin: Spravotsjnik po tsvetoe (Handboek over kleur), verschenen in 1932. Deze litho’s en het originele handboek worden aangevuld met een aantal vroegere en latere traktaten over kleur, onder meer van Josef Albers, Paul Schuitema en Jasper Johns.
Het idee dat kleur in feite een factor in de optische waarneming is en niet een fysische eigenschap van de materie, heeft een grote rol gespeeld in de ontwikkeling van de moderne kunst in de 19de en 20ste eeuw. Bij de verspreiding van dit nieuwe concept van kleur onder kunstenaars speelden boeken een grote rol. Zo zien we dit idee opduiken in kunststromingen als Impressionisme, Neo-Impressionisme, Post-Impressionisme, Synchronisme, Op Art en andere avant-garde bewegingen. De tentoonstelling Colour is optics geeft een overzicht van boeken over het thema kleur in de twintigste-eeuwse kunstgeschiedenis.