Tentoonstelling 'Piet Boendermaker - Mecenas van de Bergense School' in Stedelijk Museum Alkmaar
De op- en ondergang van de befaamde kunstcollectie van mecenas Piet Boendermaker wordt dit jaar in twee bijzondere tentoonstellingen en een publicatie gepresenteerd. Stedelijk Museum Alkmaar, met de grootste collectie Bergense School in Nederland, geeft in de tentoonstelling Piet Boendermaker – Mecenas van de Bergense School een portret van de kunstverzamelaar. Wie was Boendermaker, hoe kwam hij tot het verzamelen van eigentijdse moderne kunst en hoe verzamelde hij? ‘Het kabinet Boendermaker’ wordt omlijst door representatief werk van zijn belangrijkste protegés en kunstvrienden als Gestel, Sluijters, Colnot, Filarski, Wiegman, Van Blaaderen en Kuijten. Portretten, landschappen en stillevens uit de periode ca. 1910-1940. Kranenburgh, culturele buitenplaats in Bergen, besteedt vanaf begin mei in de tentoonstelling Manifesten tevens aandacht aan Boendermaker en zijn collectie. Bij Uitgeverij Waanders & de Kunst is een publicatie over Boendermaker verschenen, geschreven door Piet Spijk.
Kunstliefhebber Piet Boendermaker (1877-1947), telg uit een welgestelde familie en werkzaam op het makelaarskantoor van zijn vader in Amsterdam, ontmoet in 1909 avant-garde kunstenaar Leo Gestel. De twee raken bevriend en Gestel introduceert Boendermaker bij zijn vrienden Jan Sluijters, Gerrit van Blaaderen, Else Berg en Samuel (Mommie) Schwarz. In 1910 geeft Boendermaker Gestel de opdracht zijn familie te portretteren. Op de exposities van de Hollandsche Kunstenaarskring en Het Signaal koopt Boendermaker zijn eerste moderne kunst. Leo Gestel en later Toon Kelder adviseren Boendermaker gedurende zijn mecenaat bij zijn aankopen. In 1924 is zijn kunstcollectie op haar hoogtepunt en omvat bijna 2500 werken.
Piet Boendermaker was geen theoreticus, hij verzamelde op gevoel. Schilderijen van Bergense School schilders als Arnout Colnot, Dirk Filarski, Leo Gestel, Matthieu Wiegman en vele andere, vooral jonge getalenteerde schilders. Piet schroomt niet een heel atelier leeg te kopen; hij betaalt de kunstenaars dan via een maandelijkse toelage. Zijn manier van verzamelen op basis van vriendschap maakt dat sommigen zijn collectie eenzijdig vonden. Schilders storen zich aan het percentage minder goed werk. De tentoonstelling in Stedelijk Museum Alkmaar geeft een beeld van zijn eigenzinnige verzamelwijze.