3 okt 2015 – 13 mrt 2016

Tentoonstelling 'Planet Hype' in Museum of the Image - MOTI

De tentoonstelling Planet Hype presenteert een actueel verschijnsel in ons leven: de hype. In een wereld die meer en meer draait om media, het delen van beelden, het verspreiden van nieuws en het oneindig browsen van nieuwtje naar nieuwtje verschijnt er soms opeens een hype. Hypes zijn in staat om de wereld plotseling volledig te beheersen. Vanaf onze smartphones kijken we mee, via onze Youtube account maken we massaal filmpjes en op social media delen we ineens allemaal hetzelfde. Soms zijn hypes slimme marketingstunts van reclamemakers, dan weer zijn het toevallige fenomenen die Facebook en Twitter overnemen, vaak ook een vrolijke volkssport die mensen even afleidt van de waan van de dag.

Maar wat is nou eigenlijk een hype? En hoe belangrijk zijn hypes voor ons leven, de publieke opinie, nieuw engagement of gewoon ons online vermaak? In Planet Hype passeren 100 hypes uit onze media de revue. Daarbij wordt met nieuw en bestaand werk uit de hedendaagse kunst gereageerd op (ons gedrag op) hypes, met bijdragen van onder meer Aziz Bekkaoui, Constant Dullaart, Frank Schallmaier, Niels Schrader, Bahram Sadeghi, Benedikt Wöppel, Teyosh, Ruiter Janssen en Stefan Schäfer, Emily West & Selby Gildemacher.

Meer informatie

Museum of the Image - MOTI