10 mrt 2018 – 3 jun 2018

Tentoonstelling 'Uit de Collectie - Against the Wall?' in Stedelijk Museum voor Actuele Kunst

Al bijna 150 jaar reflecteren kunstenaars over hoe de vloer en, meer specifiek, ook de sokkel zich verhouden tot sculpturen. Zo was Auguste Rodin (1840-1917) één van de eerste beeldhouwers die het horizontale of verticale vlak waarop hij zijn figuren ontwikkelde, beschouwde als inherent deel ervan. Hij presenteerde zijn sculpturen dan ook zonder sokkel, rechtstreeks op de vloer. Constantin Brancusi (1876-1957) beoogde zijn werken en hun draagvlakken of sokkels met elkaar te versmelten. Later liet Carl Andre (°1934) – naar eigen zeggen onder invloed van Brancusi – het onderscheid tussen sculptuur en vloer zo goed als volledig verdwijnen. Nog recenter maakte het conceptuele werk van Didier Vermeiren (°1951) sculptuur, vloer, sokkel en zelfs mal volkomen onderling inwisselbaar. Sculptuur werd gelijkgesteld met de ideeën die beeldhouwers over het medium ontwikkelden.

Meer informatie

Stedelijk Museum voor Actuele Kunst Bron