Tentoonstelling 'Isa Genzken - Mach dich Hübsch!' in Stedelijk Museum Amsterdam
Grote overzichtstentoonstelling van de Duitse kunstenaar Isa Genzken, een van de invloedrijkste kunstenaars van de afgelopen veertig jaar. Met deze tentoonstelling presenteert het Stedelijk het eerste grote retrospectief van Isa Genzken ooit in Nederland.
Isa Genzken (1948) geldt als een kunstenaar die bereid is steeds weer alles op het spel te zetten om tot volstrekt nieuw werk te komen. Haar oeuvre vindt zijn basis in de beeldhouwkunst en kenmerkt zich door voortdurende artistieke vernieuwing en het vrije gebruik van media. Genzkens werk bestaat uit sculpturen, installaties, films, video's, schilderijen, werk op papier, collages en foto's.
Tentoonstelling: Mach dich Hübsch!
De tentoonstelling Mach Dich hübsch! geeft een overzicht van het eigenzinnige werk van Isa Genzken (Duitsland, 1948). Zij wordt beschouwd als een van de meest invloedrijke naoorlogse Europese kunstenaars. De tentoonstelling is het eerste retrospectief van haar werk in Nederland. De vernieuwingsdrift en inventiviteit van haar werk, dat vol zit met autobiografische elementen en subtiele maatschappelijke commentaren, is een referentiepunt en inspiratiebron voor generaties kunstenaars en kunstliefhebbers.
Genzken’s oeuvre vindt zijn basis in de beeldhouwkunst en kenmerkt zich door radicale vernieuwing en het vrije gebruik van media. In de loop van de tijd is zij een steeds breder artistiek terrein gaan bespelen. Zij maakt driedimensionale werken, foto’s, schilderijen, collages, tekeningen, installaties, kunstenaarsboeken, films en sculptuur in de openbare ruimte. Met meer dan 200 objecten is dit een van de grootste tentoonstellingen over haar werk ooit.
Reis door 40 jaar durf en vindingrijkheid
Mach Dich hübsch! is een avontuurlijke reis door veertig jaar artistieke durf en vindingrijkheid. In de eerste zaal is het meest recente werk te zien dat Genzken speciaal voor deze presentatie maakte. De ruimte is door de kunstenaar zelf ingericht als een alomvattende installatie. In het zalenparcours dat volgt wordt Genzken’s oeuvre niet chronologisch gepresenteerd, maar als een montage waarin juist de dwarsverbanden en de thematische lijnen door de jaren heen duidelijk worden. Thema’s als moderniteit, lichaam, (zelf)portret, seksuele identiteit, architectuur en grootstedelijke cultuur komen aan bod.