Tentoonstelling 'Sublime Landscapes in Gaming' in Rijksmuseum Twenthe
Ruim twee eeuwen geleden werd in de schilderkunst het sublieme landschap geboren: voorstellingen van oneindige uitzichten over bergtoppen, wilde zeeën en donkere wouden waarbij de kijker wordt overweldigd door gevoelens van gevaar, schoonheid en nietigheid. De traditie van het sublieme bleef lange tijd voelbaar in de kunst. Hier leek een einde aan te komen halverwege de 20ste eeuw, toen veel kunstenaars zich leken af te wenden van deze romantische ‘sentimenten’. Maar het sublieme is terug in een onverwachte hoedanigheid: in gaming.
In de tentoonstelling Sublime Landscapes in Gaming laat Rijksmuseum Twenthe zien hoe het sublieme landschap opnieuw opduikt in computerspellen en binnen deze discipline een geheel eigen ontwikkeling doormaakt. De zuigende werking van het overweldigende landschap blijkt bij uitstek geschikt om de gamer uit de werkelijkheid te trekken en volledig mee te voeren in de nieuwe gamingwereld. Een wereld die aanvankelijk overeenkomsten vertoont met onze natuurlijke omgeving, maar die gaande weg steeds abstracter en onbekender lijkt te worden.
In de tentoonstelling wordt het sublieme landschap getoond aan de hand van zes categorieën: nature, fantasy, industrial, metropolis, dystopia en future. Daarnaast is werk te zien van verschillende kunstenaars voor wie games een grote inspiratiebron vormen, onder wie Rosa Menkman, JODI, Jan Robert Leegte, Monobanda PLAY, Julian van Aalderen en Jelle de Graaf.